Jak řešit vady řeči u dětí
Vývoj řeči u dětí probíhá postupně a je ovlivněn jak biologickými faktory, jako je genetika a fyziologie řečových orgánů, tak i vlivy okolního prostředí.
Jak se vyvíjí řeč?
Miminko začíná tím, že opakuje dvojhlásky jako ma-ma, ta-ta. Okolo třetí roku se dítko hodně ptá oblíbenými větami „Co to je“ a „Proč“. Také umí používat některá zájmena a přídavná jména. V tomto věku je podstatná řeč rozvíjet. S potomkem si hodně povídejte, ukazujte mu věci a popisujte je. Zpívejte, říkejte básničky, prohlížejte si knihy. Jen tak dítko zlepší svoji řeč a slovní zásobu.
Jak předcházet vadám řeči?
V současné době, kdy roste počet dětí s poruchami řeči, je obzvlášť důležité zaměřit se na prevenci řečových problémů. Primární prevence, tedy ta nejzákladnější, závisí na rodičích. Ne všechny poruchy řeči však lze předejít důslednou prevencí, protože mnohé z nich jsou způsobeny dědičností nebo poškozením centrální nervové soustavy během těhotenství či porodu. V takových případech je klíčové vyhledat odbornou pomoc co nejdříve a zahájit logopedickou péči.
Vývoj řeči je náročný proces, který začíná už po narození. Podle nejnovějších výzkumů víme, že dítě vnímá zvuky a řeč už v děloze a reaguje na ně.
Prostředí
Nejdůležitějším faktorem je společenské prostředí, ve kterém ratolest vyrůstá. V tomto prostředí je klíčové, aby dítě mělo dostatek jazykových podnětů.
Již od narození byste měli:
- zpívat písničky, broukat,
- opakovat zvuky, které vydává dítě (broukání, žvatlání),
- nadšeně komentovat jeho zvukové projevy,
- mluvit na dítě a vše komentovat a popisovat.
Zrak, sluch
Základními smysly pro rozvoj řeči jsou sluch a zrak. Bez zdravého sluchu nemůže řeč správně vznikat. Díky zraku děti napodobují gesta, mimiku a odposlouchávají správnou výslovnost. Měli byste zahrnout děti do hry se zvukovými hračkami a hračkami, které podporují zrakové vnímání. Od prvního roku věku dítěte je dobré postupně začít číst pohádky nebo zpívat na dobrou noc.
Řečový vzor
Pokud dítě roste v prostředí dospělých, kteří mají nesprávnou výslovnost nebo jinou poruchu řeči, je velmi pravděpodobné, že se u něj objeví podobné potíže. Zdravé dítě má schopnost napodobovat jak správné, tak i nesprávné řečové vzory.
Dostatek podnětů k řeči
Pro správný rozvoj řeči je klíčový dostatečný přísun jazykových podnětů. Děti, které vyrůstají v prostředí s nedostatkem těchto podnětů zaostávají ve vývoji řeči, mají omezenou slovní zásobu a slabé vyjadřovací dovednosti. Naopak děti, které jsou příliš zahlceny pozorností a podněty, mohou být neurotické a projevovat negativní nebo přecitlivělou reakci.
- Popisujte věci, hračky, obrázky v knížce.
- Zpěv, říkanky, tvorba vět.
- Vyprávění pohádek, příběhů, odpovídat na otázky celou větu.
- Rozvoj jemné motoriky – kreslení, omalovánky, vystřihování.
- Rozvoj hrubé motoriky – sport, běh, jízda na odrážedle, plavání atd.
Nejčastější vady řeči
V prvních měsících života miminko převážně komunikuje neverbálně, například pláčem, úsměvem nebo gesty. Postupně se učí vydávat zvuky a slova, vytvářet jednoduché věty, rozšiřovat svou slovní zásobu a osvojovat si gramatiku a syntaxi. Poruchy řeči mohou mít různé příčiny a projevovat se různými způsoby.
- Rychlá řeč – dítě mluví příliš nahlas a rychle
Hry, jako je opakování slov, nebo čtení nahlas, vám mohou pomoci povzbudit dítě, aby mluvilo pomaleji a zřetelněji. Zajistěte, aby mělo dostatek příležitostí jak mluvit, tak poslouchat ostatní.
- Zpomalená řeč – dítě mluví pomalu, občas se zasekává
Aby dítě mluvilo rychleji a plynuleji, můžete využít techniku zrcadlení, při níž dospělý opakuje slova nebo fráze, které říká dítě. Tato metoda pomáhá dítěti cítit, že to, co říká je důležité, a že ho někdo vnímá.
- Dyslálie – Špatná výslovnost u některých hlásek
Pokud má dítě problémy s výslovností některých hlásek nebo jejich skupin, logoped může provést vyšetření a vytvořit individuální terapeutický plán. V rámci terapie se používají různé cviky na posílení řečových svalů, trénink správné výslovnosti a pomoc dítěti rozpoznat, kdy mluví správně.
- Dysfázie – špatná gramatika a používání slov
Jestliže má dítě potíže se správným používáním slov a gramatiky, logoped může navrhnout strategie na zlepšení těchto dovedností. Tyto strategie zahrnují cvičení na rozšíření slovní zásoby, správné skládání vět a podporu schopnosti vyjadřovat myšlenky.
- Změna melodie řeči – monotónní mluva
Můžete rozvíjet intonaci dítěte prostřednictvím her a činností, které podporují různé tóny. Povzbuzujte dítě, aby mluvilo s emocemi a používalo intonaci k vyjádření svých pocitů. Vhodné jsou rytmizované básničky a zpěv dětských písniček.
- Rinolalie – porucha rezonance řeči, hlas zní chraptivě
Logopedové mohou pomoci pomocí speciálních cvičení na posílení dýchání, mluvení a výslovnosti. V některých případech může být nezbytný chirurgický zákrok k odstranění problému.
- Dysartrie – spojená obvykle s dalšími neurologickými problémy
Logoped může s dítětem pracovat na zdokonalení jeho výslovnosti prostřednictvím speciálních cvičení a metod. Terapie často zahrnuje hry a aktivity, které dítěti pomáhají pochopit, jak správně vyslovovat slova a hlásky.
- Mutismus – dítě nechce mluvit před ostatními, může jít o psychický problém
Řešení mutismu zahrnuje psychoterapii a podporu pro dítě. Psychoterapeutické techniky pomáhají překonat strach a povzbudit dítě k mluvení. Rodiče a učitelé by měli být trpěliví a pomáhat dítěti, aby se postupně cítilo komfortněji při komunikaci s ostatními.
- Selektivní mutismus – dítě mluví pouze v některých situacích, například nechce mluvit ve škole
Terapie selektivního mutismu se soustředí na zvyšování sebevědomí a snižování úzkosti dítěte. Logoped a psycholog mohou dítěti pomáhat rozvíjet sociální a komunikační dovednosti, aby se cítilo pohodlněji a jistěji při komunikaci s ostatními. Učitelé a rodiče také mohou podporovat dítě při zvládání situací, které vyvolávají úzkost. V některých případech se na řešení tohoto problému podílí i dětských psychiatr.
- Koktání
Zahrnuje různé přístupy, jako je uvolnění napětí v krku a ramenou, zpomalování řeči, zvyšování sebevědomí, osvojování relaxačních technik nebo logopedickou terapii. Tato terapie se obvykle doporučuje, pokud se koktání projevuje dlouhodobě nebo výrazně narušuje komunikaci.
- Dysartrie je porucha řeči – narušená kontrola řeči kvůli poškození nervového systému
Tento typ poruchy se může projevovat různými způsoby, jako je nesrozumitelná řeč, potíže s výslovností, změna tempa mluvy nebo nízká hlasitost. Dysartrie vyžaduje rehabilitaci řečových svalů a logopedická cvičení zaměřená na zlepšení mluvení.
Kdy navštívit logopeda?
Logoped je odborník, který se specializuje na diagnostiku, terapii a prevenci poruch komunikace, zejména řeči, jazyka, hlasu a polykání. Pracuje s dětmi i dospělými a jeho cílem je pomoci pacientům zlepšit schopnost verbálního projevu a dorozumění s okolím.
V České republice musí logoped mít vysokoškolské vzdělání v oboru speciální pedagogiky se zaměřením na logopedii a surdopedii. Mnozí logopedi se dále vzdělávají a specializují například na práci s dětmi, neurologickými pacienty nebo na hlasové poruchy.
Co logoped dělá?
Práce logopeda je velmi různorodá a zahrnuje:
1. Diagnostiku poruch řeči
-
Vyhodnocuje správnost a úroveň vývoje řeči u dítěte.
-
Identifikuje různé typy vad řeči – například:
-
Dyslálie (špatná výslovnost jednotlivých hlásek, např. šišlání).
-
Vývojová dysfázie (závažnější narušení vývoje řeči).
-
Koktavost (porucha plynulosti řeči).
-
Breptavost (zrychlené a nesrozumitelné mluvení).
-
-
Provádí testy sluchového vnímání, motoriky mluvidel a fonematického sluchu (schopnost rozlišovat jednotlivé hlásky).
2. Terapie vad řeči
-
Vede individuální nebo skupinová cvičení zaměřená na:
-
Korekci nesprávné výslovnosti.
-
Rozvoj slovní zásoby a gramatické správnosti.
-
Zlepšení rytmu a plynulosti řeči.
-
Posílení motoriky jazyka, rtů a čelistí.
-
-
Pracuje hravou formou – pomocí říkanek, písniček, her a obrázků, aby dítě spolupracovalo přirozeně a bez stresu.
3. Spolupráce s rodiči
-
Ukazuje rodičům, jak mohou doma s dítětem procvičovat správnou výslovnost a rozvoj řeči.
-
Poskytuje rady, jak komunikovat s dítětem, aby se podpořil jeho rozvoj a sebevědomí.
4. Prevence
-
Sleduje vývoj řeči u malých dětí a upozorňuje na možné odchylky včas, aby se předešlo vážnějším problémům.
-
Informuje školky a školy o tom, jak poznat děti s riziky v oblasti řeči a komunikace.
Dítě do 3 let
Jde o specifický druh péče. Jde o děti, které mají jinou diagnózu. Například poruchy polykání, poruchy autistického spektra, dítě s rozštěpem, s poruchou sluchu atd.
Dítě ve věku 3 let
Pokud je dítě zdravé, není potřeba s ním chodit k logopedovi před 3. narozeninami. Jestliže dítko po 3. roce stále nemluví, může se jedna o opožděný vývoj řeči nebo vývojovou dysfázii. V tom případě je návštěva logopedie vhodná. Dítě ve 3 letech obvykle zvládne vytvořit jednoduché věty, v této době se ještě špatná výslovnost neřeší.
Dítě po 4. roce věku
V tomto věku jsou některé hlásky ukotveny, některé se ještě vyvíjí. Pokud dítě po 4. roce stále tvoří některé hlásky špatně, je potřeba to začít řešit. Dítě může například ráčkovat. V tomto případě se to zřejmě již samo nespraví a je nutné to začít řešit.
Mezi 4. a 5. rokem se začíná upravovat výslovnost hlásek ť, ď, ň, č, š, ž. V této době je už vhodné navštívit logopeda.
Dítě po 5. roce
Jestliže dítko neumí vyslovit R nebo Ř můžete počkat do 5 let. Jestliže dítě neumí vyslovit i jiné hlásky rozhodně navštivte odborníka. Náprava řeči je nutná ještě před nástupem do školy.
Koktání
Jestliže vaše dítě začne koktat, rozhodně s návštěvou logopeda neotálejte. Tento problém je nutné řešit hned.
Děti z bilingvních rodin
Děti jsou vychovávané dvěma jazyky a je nutné jim dopřát dostatek času. Pokud se vyskytne problém s výslovností, samozřejmě je také potřeba ho řešit s odborníkem.
Jak probíhá logopedická péče?
-
První návštěva obvykle zahrnuje vyšetření řeči, rozbor vývoje, doporučení dalšího postupu a nastavení cvičení.
-
Další návštěvy se zaměřují na systematické procvičování výslovnosti a dalších jazykových dovedností.
-
Důležitá je pravidelnost cvičení – ideálně denně doma s rodiči podle pokynů logopeda.
Proč je péče logopeda důležitá?
-
Správná výslovnost a srozumitelná řeč jsou klíčové pro úspěch dítěte v komunikaci, ve škole i v budoucím životě.
-
Včasná terapie může předejít školním problémům, nízkému sebevědomí a sociálním obtížím.
-
Některé řečové vady mohou být bez terapie obtížně odstranitelné v pozdějším věku.