Co učit děti jako rodiče: 10 klíčových dovedností
Jaké dovednosti učit děti
Být rodičem není jen o zajištění jídla, oblečení a střechy nad hlavou. Je to především o vedení a předávání hodnot, dovedností a postojů, které dětem pomohou obstát v životě. Každé dítě má jiný temperament a schopnosti, ale základní pilíře, které by mělo získat z domova, zůstávají podobné. Právě o nich si dnes povíme.
V dnešní době mají děti přístup k obrovskému množství informací. To ale neznamená, že se samy naučí, co je pro život opravdu důležité. Rodiče jsou ti, kdo jim ukazují směr a pomáhají odlišit podstatné od nepodstatného. Jen vy můžete být jejich jistotou a průvodcem v době, kdy se svět mění rychleji než kdy dřív.
Výchova není o tom, připravit děti na bezchybné fungování, ale dát jim nástroje, aby zvládaly i složité situace. Učit je samostatnosti, zodpovědnosti, empatii a zdravému sebevědomí je úkol, který má větší cenu než jakýkoli školní diplom. Tyto dovednosti se totiž nedají naučit z učebnice – musí se žít a ukazovat na vlastním příkladu.
Každý rodič si klade otázku, co přesně by měl dítěti předat, aby z něj vyrostl slušný a spokojený člověk. Odpověď není jednoduchá a neexistuje jediný univerzální recept. Přesto se dá mluvit o několika zásadních oblastech, na které má smysl se zaměřit. A právě jim se budeme věnovat v následujících odstavcích.
Ať už jste na začátku rodičovské cesty, nebo už vaše děti odrostly školním lavicím, nikdy není pozdě začít učit to podstatné. Rodičovství je dlouhodobá investice do budoucnosti – nejen té jejich, ale i celé společnosti. To, co děti získají doma, si ponesou celý život.

Dovednost se získává a utužuje pomocí neustálého učení a praxe kvalitního vykonávání konkrétní činnosti určitou metodou. Tato cvičení se dají zdokonalovat v jakémkoli období života.
Děti se učí a rozvíjejí mimo jiné i formou hry a pomocí hraček, se kterými mohou různě manipulovat. Existuje mnoho produktů, které pomáhají rozvíjet kreativitu, logiku i tvořivost.
- Hry podporující logické myšlení
- Stavebnice, které podporují dětskou kreativitu
- Hračky, které jsou vhodné danému věku dítěte
Emoční inteligence
Člověk s vysokou EQ dokáže v klidu ovládat své emoce, má zájem o druhé, nemá problém se změnami v životě, myslí pozitivně, dokáže odpouštět chyby druhých a neublíží ostatním. Ideální je podporovat emoční inteligenci u dětí již od útlého věku.
Hračky, které rozvíjejí emoční inteligenci jsou zaměřeny hlavně na to, aby dítě dokázalo:
- Pochopit a zvládnout své emoce
- Být schopno se umět samo motivovat
- Chápat emoce ostatních
- Rozvíjet a upevňovat navázání mezilidských vztahů
Socio-emoční rozvoj
Tento stav se u dětí postupně vyvíjí již od batolecího věku, přes období ve školce v kolektivu až po školní léta a dále v budoucím životě.
Emoce a chování v kolektivu jsou součástí emočního vývoje.
- Skromné chování
- Vděk
- Emoce ostatních
- Ovládání se
- Omezování se vůči druhým
- Komunikace a spolupráce s ostatními
I když tento vývoj není zcela jednoduchý, je třeba děti naučit, že nejsou středem vesmíru, ale že také nemohou všem a všemu ustupovat.

Tipy, jak provést dítě socio emočním vývojem
- Díky poznání svých emocí dokáže dítě lépe chápat druhé a tím pádem je i respektovat a být empatické.
- Společné čtení příběhů, které popisují různé životní vztahy, přátelství apod.
- Hraní si je jedním z nejdůležitějších faktorů socio emočních vztahů. Nejen deskové hry doma nebo hry na různé situace v pokojíčku s hračkami, ale i společné hraní si venku například na pískovišti.
- Zkoušet různé druhy aktivit, u kterých děti dokážou pochválit druhého nebo být laskavý k někomu dalšímu apod.
- Vytvořte další aktivity, kde děti mohou zapojit vlastní příběhy a myšlenky a kde mohou společně spolupracovat formou hry nebo nějakého projektu.
Hudební rozvoj
Tím, že dítě bude poslouchat hudbu nebo samo bude hrát na nějaký hudební nástroj, zatancuje si nebo zatleská do rytmu, si podporuje nejen rozvoj koordinace svého pohybu, ale také i svoji paměť a dokáže vnímat správný rytmus hudby.
Pomocí hudebních hraček, které vydávají zvuky, se dítě zdokonaluje ve svém poslechu a schopnosti dokázat rozlišit různé tóny. To se později hodí v učení se správně vyslovovat jednotlivá slova a celkové komunikaci pomocí řeči.
Vzájemná komunikace
Správné pochopení vyjádření slova a jeho smyslu je občas složité. Zejména u dětí a rodičů, kde často dochází k tzv. „komunikačnímu šumu“. Rodič něco řekne, ale dítě to pochopí jinak a naopak. Je důležité rozvíjet komunikaci mezi sebou. K tomu slouží různé typy her, které se zaměřují právě na podporu a rozvíjení komunikace, tak abychom se mezi sebou dokázali správně vyjadřovat a tím pádem i lépe pochopit. Umět správně komunikovat navíc dítě velmi dobře využije nejen ve škole, ale také i v budoucím životě a v práci.
Vlastní rozhodování
Učit děti umět se rozhodnout podle sebe se dá začít cvičit a rozvíjet už v jeho předškolním věku. Mělo by potom dokázat zvládnout se pevně rozhodnout. Poté svoje rozhodnutí umět obhájit a na základě svého rozhodnutí nést i následky. Učit se rozhodovat se dá formou jednoduchých otázek typu: „Dáš si bonbon nebo oplatek?“ „Půjdeme do kina nebo do parku?“ Ze začátku je důležité jim při rozhodování pomáhat a ukázat jim všechny možnosti a jejich následky.
Kreativní rozvoj
Pro podporu dětské kreativity slouží hry, které umožní dítěti se samo rozhodovat a volit vlastní řešení. Dětská představivost se zvyšuje a tím pádem má dítě možnost zdokonalovat svoji kreativitu. Je to vlastně určité umění najít vlastní unikátní řešení jakékoli situace.
Rozvoj logického uvažování
Logické hry jsou tvořeny tak, aby zaujmuly děti i přesto, že se u nich musí vynaložit občas i velké úsilí při přemýšlení. Většinou děti zaujme právě prostředí, ve kterém se hra odehrává nebo kompletně celý příběh, o kterém hra pojednává.
Logika je vlastně umění vymyslet takovou variantu k vyřešení situace, aby jí dítě i dobře porozumělo. Logiku dítě využije nejen ve školním prostředí, ale i v běžných životních situacích.
Motorický rozvoj
Motorický rozvoj je velmi důležitý pro budoucí celkový rozvoj dítěte. Jde o každý jednotlivý pohyb dítěte. Běhání, skákání, kreslení, stříhání nůžkami apod. Pro podporu motoriky existuje celá řada hraček, které rozvíjí hrubou i jemnou motoriku.
- Hrubá motorika – jedná se o pohybový rozvoj celého těla. Malé děti si pomoci této motoriky rozvíjí také své rozumové schopnosti.
- Jemná motorika – jedná se o rozvoj pohybu ruky. Je zapotřebí pro pozdější učení se správně uchopit pero a psát.

Orientační smysly
Jedná se o prostorovou představivost a orientaci. Ne každý totiž dokáže jen tak zpaměti namalovat nějaký konkrétní obraz nebo přečíst velmi hustě napsaný text anebo se nedokáže zorientovat v určitém prostředí.
Hry zaměřené pro lepší orientaci jsou vytvořeny hlavně na základě prostoru, kde musí dítě přemýšlet tak, aby se dokázalo pohybovat takovým směrem, který ho dostane do správného konce. Jedná se zejména o hry typu labyrint, stavebnice a různé logické hry.
Rozvoj paměti
Rozvíjet svoji paměť je celkem jednoduché. Stačí využít z nabídky celou řadu her nebo hraček, které pomáhají zlepšovat schopnost si pamatovat více věcí naráz. Například si zahrát pexeso.
Sestavení priorit
Mít smysl pro řád je další podstatný rozvoj v životě dítěte. K tomu můžou posloužit strategické hry a takové hry, u kterých se musí plánovat a přemýšlet nad důsledky svých rozhodnutí. Strategické hry navíc podporují i logické uvažování, vlastní odhad a podstatná rozhodování. Například hra bitevní lodě.
Rozvoj reakcí
Postřeh je umění rychle a správně reagovat na danou situaci. Dítě se proto musí velmi soustředit a být připraveno. Rozvíjet postřeh můžou děti například u hry – Chodí Pešek okolo.
Rozvíjení představivosti
Zvláště děti mají svoji představivost velmi bohatou a bujnou. Hry, které podporují právě představivost jsou vytvářeny na základě propojení fantazie právě s reálným životem. Děti se díky těmto hrám dokáží často inspirovat druhými. Rozvíjet svoji představivost můžou také například u hry s magnetickým divadélkem.
Rozvoj udržení pozornosti
Dnešní doba je plná dětí, které mají problém se soustředěním. Existuje tolik vjemů, které jim nedovolují se plně soustředit. Ale není to nic, co by se nedalo postupně cvičit a rozvíjet. Jsou k tomu vytvořeny hry, kde je třeba trpělivosti, avšak formou zábavy. Dětská mysl je plná nekonečných možností a proto, když chceme, aby se dokázalo soustředit na jednu konkrétní činnost, stačí s ním pravidelně trénovat. Například můžou děti začít rybařit nebo vyšívat.
Rozvoj umění spolupráce
Dokázat spolupracovat v týmu je jedním z důležitých faktorů pro budoucí život. Nejen v práci, ale i v osobním životě. Existují hry, které právě podněcují umění spolupráce. Děti se při nich musí zaměřit na práci a plánování v týmu, komunikují a určují priority, aby dosáhly společného úspěchu. Tyto hry jsou také ideální volbou pro děti, které tzv. neumí prohrávat.
Rozvíjení vědomostí
Pomocí znalostních her můžeme rozvíjet vědomosti dětí zábavnou formou. Díky těmto hrám se děti seznámí s mnoha zajímavostmi nejen z přírody fauny a flory, ale také o naší planetě, zemi, historii apod. I dospělé překvapí, kolik se toho z těchto her mohou naučit nového nebo si připomenou něco, co už dávno zapomněli. Vědomosti si můžete s dětmi prohlubovat například pomocí hraní různých kvízů.
Seznam dovedností u dětí v předškolním věku
- Správná výslovnost – dnes už se nejedná o přísné kritérium, které by mělo být 100 % splněno, než dítě nastoupí do školy. Ale mělo by se na tom jistě pracovat, tedy především navštěvovat v případě potřeby logopedickou poradnu.
- Pozornost – dítě ve škole by se mělo umět už soustředit v rušném prostředí.
- Znát správně směry – vpravo nebo vlevo by mělo předškolní dítě umět, aby dokázalo poté například rozeznat písmenka „b“ a „d“.
- Jemná motorika – dítě by mělo zvládnout nakreslit různé jednoduché geometrické obrazce. Kruh, čtverec, rovnou čáru nebo vlnku.
- Správné držení tužky – dnes tomu velmi pomáhají trojhranné tužky a pastelky se širším obvodem. Tento úchop se děti učí nejen ve školce, ale můžou i doma s rodiči.
- Pohybové aktivity – všeobecné základy pro tělocvik ve škole je dobré již znát ze školky. Jedná se například o skákání přes švihadlo, běhání, výskoky atd.
- Slušné vychování – dítě by mělo umět slušně pozdravit, poděkovat, poprosit.
- Správná orientace a paměť – nejlépe se rozvíjí pomocí hry pexeso.
- Správná interpretace – to co dítě slyší, by mělo dobře pochopit a zároveň dokázat i vlastními slovy převyprávět.
- Základní péče o sebe samo – umět se učesat, obléci, umýt, zavázat tkaničky, zvládnout samostatně návštěvu toalety.
- Chápání času – jedná se především o pojem „včera“, „dnes“ a „zítra“. Dále také „jaro“, „léto“, „podzim“, „zima“ a jak jdou po sobě.
- Znalost základní barevné palety
- Správná představa o množství – dítě by mělo chápat, čeho je víc a čeho je méně. Mohlo by zvládnout i počítání do pěti.
- Umět se podepsat – pro předškolní děti platí, že stačí, když znají písmenka abecedy pro své jméno a dokáží je napsat na papír ve správném sledu velkým hůlkovým písmem.
Seznam činností pro budoucí nezávislost dítěte
Rodiče většinou hodně činností dělají dlouho za své děti. Avšak pro jejich lepší schopnost se postarat sami o sebe je dobré je pár základních činností učit již od útlého věku. U všech prací může rodič asistovat, ale hlavní náplň práce by měli nechávat na dětech. Tím se nejlépe vše naučí a činnosti si osvojí.
- Hygiena – mytí rukou, vykoupání, čištění zubů, čisté spodní prádlo
- Zdravá strava – dítě by mělo chápat, co je pro jeho zdraví dobré a co tolik ne
- Plánování denních činností – sestavení vlastního harmonogramu s povinnostmi. Například včas dorazit do školky nebo školy.
- Vyprat si prádlo – dokázat zapnout pračku a sušičku
- Práce na zahrádce – dokázat zasadit rostlinku
- Výpomoc v dílně – umět zatlouci hřebíček kladívkem
- Zvládnout zabalit balíček – dárek k narozeninám může zabalit i předškolák s pomocí papíru a lepící pásky.
- Nadepisování adresy na pohled nebo dopis – mladší děti, které neumí ještě psát, by měly umět aspoň nadiktovat adresu. Starší děti by měly například znát místo, kam se adresa na pohlednici píše.
- Orientace na mapě i ve městě – motivací může být například hledání pokladu, popřípadě může rodič nechat dítě vést i v zoologické zahradě.
- Umět připravit jednoduchý pokrm – obložený chleba, ovoce s jogurtem apod.
- Částečný úklid koupelny – umýt po sobě umyvadlo nebo starší děti by měly dokázat umýt i záchodovou mísu.
- Základy první pomoci
- Nakupování s rozumem a finanční gramotnost – nejen, aby nakoupily jen to, na co mají chuť, ale aby u toho přemýšlely, co vlastně bude potřeba k večeři atd. Starší děti se můžou učit nákup i s placením na pokladně.
- Návštěva restaurace – dítě může zvládnout objednávku svého jídla a pití
- Ranní příprava – už od malého batolete můžete nechat děti pomalu se připravovat v rámci možností. Vybrat oblečení, natáhnout ponožku, dát pastu na zubní kartáček, učesat se atd.
